6 Punca Rambut Kering dan Rapuh

 

6 Punca Rambut Kering dan Rapuh

Bukanaku Rambut Kering
sumber: Pexels

1. CUACA

“Musim panas termasuk pendedahan berlebihan kepada matahari, berenang, dan produk yang mengandungi alkohol, semuanya boleh dehidrasi rambut,” kata Remington selebriti stylist Richard Marin.

2. RAWATAN SMOOTHING

Terlalu banyak rawatan pelicinan yang dilakukan  boleh membuatkan rambut anda kehausan. “Rawatan ini berfungsi dengan berkesan untuk melicinkan rambut dan menjadikannya sihat dan terurus, tetapi jika ia dilakukan terlalu kerap, penumpuan protein pada rambut akan menyebabkan ia menjadi rapuh,” kata stylist rambut Sylvia Vaught, yang juga pengasas LA- Blown Me Blow Me.

3. PERUBAHAN HORMON

“Pil kawalan kelahiran, kehamilan, dan menopaus adalah semua perubahan fisiologi dalam badan yang boleh memberi kesan buruk pada rambut, termasuk kekeringan dan kelemumur,” kata Vaught. Dia mengesyorkan melihat doktor anda membincangkan pilihan rawatan yang bersesuaian.

Bukanaku Rambut Kering
sumber: the health

4. MENGGUNAKAN SYAMPU YANG SALAH

Tidak semua syampu dicipta sama: Vaught juga memberi amaran kepada mereka yang menggunakan syampu lelaki apabila kehabisan syampu sendiri. Anda akan lebih baik membilas rambut anda beberapa kali dengan hanya air untuk mengeluarkan sebahagian daripada minyak, dan bukannya menggunakan syampu yang tidak sesuai dengan anda yang boleh memberikan kesan sampingan yang nanti sukar untuk disembuhkan.

5. MENYIKAT/MEMBERUS RAMBUT KETIKA BASAH

“Ingatlah bahawa rambut paling mudah rosak apabila basah,” kata Vaught. Menyikat rambut yang basah  akan meninggalkan hujungnya rapuh dan bercabang. Daripada memberus rambut basah, gunakan sikat dengan sedikit leave-on conditioner.

6. PENGGUNAAN PERALATAN HABA SETIAP HARI

Sama ada ia pengering atau straightener, menggunakan haba setiap hari kepada rambut akan menghilangkan kelembapan rambut. “Ini menyebabkan kerosakan yang sebenarnya boleh dielakkan,” kata Vaught. Sekiranya anda ‘wajib’ menggunakan peralatan yang berhaba pada rambut anda setiap hari, pastikan suhunya di bawah 400 darjah.

 

Cara Mengatasi Masalah Rambut Kering

Bukanaku Rambut Kering
sumber: Vemale.com

1. Pilih bahan kandungan yang betul

Pilih produk yang menanamkan penghidratan yang sangat diperlukan oleh rambut. Anda harus menggunakan produk yang mengandungi bahan seperti mentega shea, minyak zaitun, minyak argan, atau minyak kelapa.

2. Elakkan bahan kandungan yang membuat rambut anda kering

Dua bahan-bahan yang anda harus perhatikan dalam produk anda: silikon dan alkohol. Silikon boleh menghasilkan penghalang kepada rambut yang pada dasarnya menyusutkan lagi helaian rambut anda kerana ia tidak membenarkan rambut anda menyerap kelembapan. Sementara alkohol (dan sulfat) sebenarnya menghilangkan kelembapan rambut.

3. Jangan kerap membasuh rambut anda

Cuba jangan membasuh rambut anda setiap hari. Lakukannya selang setiap hari untuk mengekalkan minyak semulajadi di rambut anda. Jika anda mempunyai minyak di kulit kepala yang anda tidak tahan, gunakan semburan syampu kering sebagai alternatif.

Bukanaku Rambut Kering
sumber: newtimes.gr

4. Gunakan syampu secara strategik

Apabila anda bersyampu, elakkan membasuh dan menggosok seluruh rambut, sebaiknya cuci pada akarnya sahaja. Dan sebaliknya, dengan penggunaan perapi; elakkan daripada menggosok atau menggunakan perapi pada akar rambut. Tumpukannya pada hujung rambut.

5. Rajin menggunakan topeng rambut

Untuk melembutkan lembaran kasar dan menambah kelembapan, pakar rambut mengesyorkan menggunakan topeng rambut ‘Deep-Conditioning’, seperti Fekkai Essential Shea Riche Moisture Masque, sekurang-kurangnya sekali seminggu. Sapukan topeng pada rambut anda, sikatkanya untuk memastikannya sekata, dan gulungkan rambut ke dalam sebuah ‘bun’ selama 20 hingga 30 minit sebelum membilas dan menggayakan.

6. Perisai rambut dari unsur-unsur merbahaya

Kedua-dua alat panas dan matahari boleh menukarkan rambut kering menjadi seperti jerami. Lindungi rambut anda dengan memakai topi apabila anda berada di luar, atau gunakan SPF semburan yang direka khas untuk rambut, seperti Aveda Sun Care Protective Veil dan Phyto Plage Protective Sun Veil. Sebelum menggunakan alat-alat panas, pakar rambut juga mengesyorkan untuk menggunakan semburan pelindung terma, seperti Oribe Royal Blowout Heat Styling Spray dan Fekkai Blowout Primer, untuk mencegah kerosakan. Juga, anda harus memastikan rambut anda 100% kering sebelum menggunakan straightener atau curling iron – jika tidak, rambut boleh mendidih dan goreng.

7. Pastikan (tangan) anda terus bergerak apabila menggunakan alat panas

Meletakkan alat panas pada satu bahagian terlalu lama boleh menghanguskan rambut anda yang terdedah. Hanya ulangi proses menekan straightener sekali dua pada bahagian rambut yang sama. Jangan lebih.

Bukanaku Rambut Kering
sumber: Huffington Post

8. Atau lebih baik berhenti sahaja dari menggunakan alat panas

Berikan rambut anda waktu untuk beristirahat dengan menggayakan rambut ke dalam bun, tocang, atau membiarkannya kering secara semula jadi.

9. Lindungi rambut anda sebelum mewarnakannya

Sama ada anda ingin menyembunyikan rambut kelabu atau menambah beberapa highlights, proses kimia boleh merosakkan rambut. Pakar rambut mencadangkan untuk selalu melakukan rawatan penghawa dingin pada masa proses kimia anda. Apabila rambut anda berwarna, kutikula anda dibuka, yang boleh menyebabkan kerosakan. Apabila anda mendapat rawatan di salon, anda segera mengisi kutikula dengan kelembapan dan membaiki rambut. Untuk menjaga rambut kelihatan sihat dan bertenaga selepas rawatan , pakar rambut juga mengesyorkan menggunakan produk pelembap (colour-safe) di rumah.

 

Sumber: Women’s Health MagPreventionbukanaku.com

Comments